torsdag 5 april 2012

Torgvantar / pulsvärmare / halvvantar eller vad man nu vill kalla dem

När jag gjorde min ananassjal vart jag sugen på att göra ett par vantar till och det blev ett par torgvantar i samma mörkrosa garn. Om jag orkar kommer det att bli ett par benvärmare också. Jag hade tänkt att göra ett par med ananasmönstret men jag lyckades inte få till det fint. Provade lite olika innan det blev ett par enkla. Jag har så små händer och handleder så jag fick göra om några gånger innan jag vart nöjd med storleken. Detta är det första jag hittar på själv som jag skrev upp mönstret på under tiden jag virkade. Om någon virkar efter det får ni gärna skriva det här i kommentarfältet och visa bild. Hade varit kul att se isf. Och som alltid gäller gängse regler som att inte använda detta i kommersiellt syfte utan att ha fått tillåtelse från mig. Materialet är alltså copyrightskyddat. Sen får du gärna länka till min sida om du lägger upp bild på din blogg odyl. =)





Gratis mönster (OBS för en liten hand, så typ xs):

Rosa torgvantar i Drops Muskat och nål nr 3,5.

1. 33lm slut i en ring med sm.
2. 3lm, (5st, hoppa över 1lm) x4. 4st, hoppa över 1lm, 3st avsl med sm =28st. (gör detta ist för en st i varje
    så  att det blir lite mer stretch i början på vanten)
3. En st i varje st men ta in en st så det blir 27st.
4. En st i varje st i 4 varv. Sammanlagt blir det 7 stolpvarv.
5. Hoppa över 1m (3st + 3lm + 3st i nästa m, hoppa över 1m, sm i nästa m) x6
    förutom sista då du hoppar över 2m, sen avsl med sm.
6. 3lm, (3st + 3lm + 3st om lm-bågen i förra stg-bågen) -varvet runt. avsl m sm i tredje maskan i 3lm i
    början på varvet. Gör om detta i två varv till (nu finns det 4 varv med "snäckor")
7. Samma som nr 6. men gör bara 5 stg. Gör plats för tummen: 6lm fäst med sm i slutet av nästa varv som
    tidigare.(hoppa alltså över en stg och fäst där det är en 3lm-st)
8. Som nr 6. men fäst sista stg i 3:e lm i lm-kedjan. Fäst med sm som vanligt.
9. Som nr 6.
10. "sy" ihop sidorna på stg upp tom lm-bågen (för att få den lite tightare högst upp). Fäst trådar

Gör en likadan förutom i nr 7. där du gör plats för tummen i början på varvet istället för på slutet.
Börja med 9lm (3 av dessa lm är där du ska fästa med sm i slutet på varvet som tidigare), stg i 6:e lm, sen i varje stg varvet ut, sm i 3:e lm. Fortsätt nu som förra vanten.

Hoppas att det stämmer nu. =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar