torsdag 5 april 2012

Ananassjal

Jag har en hel del pågående projekt och UFO´n (unfinished objekts) som jag borde ta tag i men jag blev så sugen på att göra en sjal i ananasmönster efter att en av tjejerna på virkcaféet på nordiska muséet hade en sådan. Jag tog några mörkt rosa nystan som jag hade hemma som jag eg. skulle göra en tröja/kofta av men jag får väl köpa nya nystan till den istället.

Efter att ha lärt mig mönstret (trodde jag...), gjorde jag iordning en stor kopp te och satte på en film som jag har lånat av en kompis. När jag hade virkat ett drygt nystan märkte jag att nåt var fel och jag fick repa upp nästan hela! SUCK!!! Jaja, at it again... Och när jag koncentrerade mig på virkningen istället för på filmen gick det mycket bättre. Somnade sedan med virkningen bredvid mig och när jag vaknade var nystanet ända in i andra rummet och säkert två rader upprepade... Just då var jag måttligt road över att ha katter! =P
Det är ett väldigt roligt och enkelt (när man förstått det) mönster att följa tycker jag.




Däremot tycker jag nog att den blev lite stor men kan inte bestämma mig för om jag vill ta bort översta ananasraden eller inte. Isf måste jag alltid ha en nål för att hålla ihop den och nu vet jag inte om jag kommer använda den så mycket. Men jag har bestämt mig för att vänta till våren när man kan använda den lite mer och se då vad jag tycker.


Jag har gjort den i Drops Muskat som är Egyptisk bomull, färg 39 och färgbad 20 med virknål 3,5. Den kan tvättas i 40gr fintvätt och strykas med en prick på strykjärnet.

Jag valde att följa detta mönster i bilder när jag hade fått repa upp så att jag inte skulle göra fel igen... ;). Däremot ändrade jag i början. När jag virkat en rad (som 1:a bilden) vände jag på arbetet, gjorde en sm i lm-bågen och sen 3lm+2st om samma båge osv. Tyckte att det blev snyggare och jämnare. http://garnomera.wordpress.com/2012/01/14/ananassjal/
http://virkstan.blogspot.se/ är tjejen som hade den fina sjalen som inspirerade mig att virka en sådan med. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar